Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (9)

Vlerick Business School (9)

KDG (8)

Thomas More Mechelen (8)

UCLL (8)

Arteveldehogeschool (7)

Odisee (7)

KU Leuven (6)

Thomas More Kempen (6)

UGent (6)

More...

Resource type

book (9)


Language

Dutch (7)

English (2)


Year
From To Submit

2014 (1)

2011 (1)

2009 (1)

2007 (1)

2006 (2)

More...
Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
How we learn : the surprising truth about when, where, and why it happens
Author:
ISBN: 9780812984293 0812984293 9780812993899 0812993896 0812993888 Year: 2014 Publisher: [Place of publication not identified] Random House

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"In the tradition of The Power of Habit and Thinking, Fast and Slow comes a practical, playful, and endlessly fascinating guide to what we really know about learning and memory today—and how we can apply it to our own lives. From an early age, it is drilled into our heads: Restlessness, distraction, and ignorance are the enemies of success. We’re told that learning is all self-discipline, that we must confine ourselves to designated study areas, turn off the music, and maintain a strict ritual if we want to ace that test, memorize that presentation, or nail that piano recital. But what if almost everything we were told about learning is wrong? And what if there was a way to achieve more with less effort?In How We Learn, award-winning science reporter Benedict Carey sifts through decades of education research and landmark studies to uncover the truth about how our brains absorb and retain information. What he discovers is that, from the moment we are born, we are all learning quickly, efficiently, and automatically; but in our zeal to systematize the process we have ignored valuable, naturally enjoyable learning tools like forgetting, sleeping, and daydreaming. Is a dedicated desk in a quiet room really the best way to study? Can altering your routine improve your recall? Are there times when distraction is good? Is repetition necessary? Carey’s search for answers to these questions yields a wealth of strategies that make learning more a part of our everyday lives—and less of a chore.By road testing many of the counterintuitive techniques described in this book, Carey shows how we can flex the neural muscles that make deep learning possible. Along the way he reveals why teachers should give final exams on the first day of class, why it’s wise to interleave subjects and concepts when learning any new skill, and when it’s smarter to stay up late prepping for that presentation than to rise early for one last cram session. And if this requires some suspension of disbelief, that’s because the research defies what we’ve been told, throughout our lives, about how best to learn.The brain is not like a muscle, at least not in any straightforward sense. It is something else altogether, sensitive to mood, to timing, to circadian rhythms, as well as to location and environment. It doesn’t take orders well, to put it mildly. If the brain is a learning machine, then it is an eccentric one. In How We Learn, Benedict Carey shows us how to exploit its quirks to our advantage."--Publisher's description.


Book
Groepswerk als uitdaging : perspectieven en dynamieken van groepen
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9031344826 9789031344826 Year: 2005 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel mensen hebben beroepsmatig met groepsdynamica te maken: groepstherapeuten, maatschappelijk groepswerkers, onderwijzers, docenten en uiteindelijk ook iedere (project)manager en (team)leider. Wie met groepen werkt, kent de positieve, synergetische kenmerken van een groep, maar weet ook dat negatieve krachten binnen een groep de overhand kunnen krijgen. Die kunnen zich uiten in destructieve processen als zondebokvorming, pestgedrag, kritiekloze gehoorzaamheid, overdreven aanpassing en machtsmisbruik. Groepswerk als uitdaging beschrijft hoe deze destructieve mechanismen bij het werken met groepen kunnen worden geminimaliseerd en juist de positieve krachten van een groep kunnen worden versterkt. Groepswerk wordt gezien als een vorm van begeleiding waarbij het stimuleren en optimaal benutten van de positieve kanten van een groep centraal staan. Hierdoor zullen begeleiders bij zowel groepsleden als henzelf het beste naar boven willen halen. Om dit doel te bereiken, moeten zij bewust en methodisch Te werk gaan. Naast een theoretische basis geven de auteurs hiervoor een tiental praktijkgerichte methoden. Zij vullen deze bovendien aan met een lijst van adviezen voor probleemoplossing in groepen. Dit boek vormt de afsluiting van de losbladige uitgave Werken, leren en leven met groepen. Het bevat een selectie uit de 76 artikelen die in de afgelopen negen jaar in dit handboek zijn verschenen. Tezamen geven deze bijdragen een compleet en actueel beeld van de stand van zaken op het terrein van werken met groepen. Hierdoor vormt Groepswerk als uitdaging een unieke inspiratiebron voor iedereen die in zijn werk met groepsdynamica te maken heeft Inhoudsopgave : INLEIDING : GROEPSWERK ALS UITDAGING FUNDAMENTEN VAN DE GROEPSDYNAMICA 1. Inleiding 2. De indeling in taaksapecten en sociaal-emotionele aspecten 3. De wieg van de groepsdynamica in Europa 4. De opkomst van de groepsdynamica in Amerika 5. Hoofdstromingen in de groepsdynamica 6. Tot besluit STABILITEIT EN VERANDERING IN GROEPEN : EEN HISTORISCHE TERUGBLIK MET HEDENDAAGSE BETEKENIS 1. Inleiding 2. De veldbenadering van Lewin 3. De dialectische benadering van Sartre 4. De systeembenadering 5. Feedback nader beschouwd 6. Slotopmerkingen HET VORMINGSPROCES IN DE KLEINE GROEP 1. Inleiding 2. De kleine vormingsgerichte groep 3. De voorfase 4. De zoekfase 5. De vormingsfase 6. De realisatiefase 7. Interactieposities binnen het relatienetwerk PROBLEEMOPLOSSING IN GROEPEN : EEN PRATISCHE AANPAK OP BASIS VAN EEN THEORETISCHE INVENTARIS EN PRAKTIJKONDERZOEK 1. Inleiding 2. Probleemoplossing in theorie 3. Tien praktijkgerichte methoden voor probleemoplossing in groepen 4. Concrete adviezen voor probleemoplossing in groepen : een integratie van theorie en praktijk 5. Besluit GROEPSWERK IN (PROJECT)ONDERWIJS DOORDACHT AANSTUREN : DE POSITIE VAN DE DOCENT IN EEN ZELFSTURENDE (LEER)GROEP 1. De groep in projectonderwijs : een medium voor het leren 2. De kerntaak van de docent in projectonderwijs : een evenwicht zoeken tussen aansturen en loslaten van de Projectgroep 3. Een raamwerk voor het doordacht aansturen van projectgroepen 4. Conclusie GROEPSMAATSCHAPPELIJK WERK : PLAATSBEPALING, INNOVATIE EN IMPLEMENTATIE 1. Inleiding en verantwoording 2. Groepsmaatschappelijk werk nader beschreven 3. Invoering van groepsmaatschappelijk werk als innovatieproces 4. Samenvatting en conclusies CO-BEGELEIDING VAN GROEPEN : SAMEN LEIDEN OF SAMEN LIJDEN ...? 1. Inleiding en verantwoording 2. Een nadere definiring van co-begeleiding 3. Behoeften van co-begeleiders 4. Stereotypen van co-begeleiding 5. Fasen in de ontwikkeling tussen co-begeleiders 6. Voordelen van co-begeleiding 7. Valkuilen van co-begeleiding 8. Voorbereiding op co-begeleiding 9. Samenvatting en conclusies


Book
Handboek ontwikkelingsgericht coachen : een hefboom voor zelfsturing
Author:
ISBN: 9789024416301 Year: 2007 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als je met coachen daadwerkelijk iemand vooruit wilt helpen bij het werk of in het privleven, doe je meer dan ondersteunen of acties opvolgen. Dan coacht u de clint primair bij de ontwikkeling van het zelfsturend vermogen. Dit vermogen helpt de clint om zelf een nieuwe taak op te pakken of een uitdaging aan te gaan. Rudy Vandamme geeft in het Handboek Ontwikkelingsgericht coachen aan hoe u alles wat een persoon doet meer zelfsturend kunt maken. Ontwikkelingsgericht coachen is geen nieuwe vorm van coachen, maar een stap verder in het helpen van mensen. Het boek vormt een leidraad voor de aankomende ontwikkelingsgerichte coach. Het bevat de methodiek om patronen te zoeken die zelfsturing belemmeren, de manieren om zelfsturing te bevorderen, een coachingstraject in fasen en een model met niveaus van zelfsturing. De uitgebreide cases geven een beeld van de rol van de coach in het coachingsgesprek en de ontwikkeling van de gecoachte. Voor wie? Dit boek is geschreven voor coaches en coachopleiders. Daarnaast is er een grote groep mensen die anderen begeleidt, voor wie dit boek interessant is: verzorgenden, verpleegkundigen, artsen, therapeuten, hulpverleners, maatschappelijk werkers, (gezins)begeleiders, adviseurs, leiddinggevenden, teamleiders, managers, en hen die los van hun beroep genteresseerd zijn in anderen helpen.


Book
Leuker leren : een nieuw praktijkboek voor breinvriendelijke studie
Authors: ---
ISBN: 9045509164 Year: 2003 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek combineert nieuwe leertechnieken zoals mind mapping, speed reading, radiant thinking en mental literacy. De twee delen bevatten een rode draad doorheen telkens 7 episoden. Elke episode opent met een faction verhaalthema, gevolgd door een duidend leertraject en sluit af met praktijkgerichte leerstappen voor verdere integratie.


Book
Brainstormen, 50000 ideeën per dag! : het ultieme handboek
Author:
ISBN: 9789043012133 9043012130 Year: 2006 Publisher: Amsterdam Prentice Hall

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Brainstormen is het - meestal in groep - nadenken over oplossingen voor gestelde problemen. In een eerste fase wordt het probleem ge(her)formuleerd. In de tweede fase worden oplossingen bedacht zonder belemmeringen door normen en waarden nodig voor het evalueren. En in de derde fase worden de bedachte ideeën beoordeeld en geselecteerd op hun bruikbaarheid en uitvoerbaarheid en vervolgens verder uitgewerkt. Het boek bevat veel praktische tips, technieken en inzichten om, alleen of in groep, veel effectiever te brainstormen


Book
Denken Voelen Doen : tien verhalen van leerkrachten over kinderen in sociaal-emotionele kwesties in het basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9044115693 9044115790 9044115804 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek bevat de volledige materialen van de competentiemethodiek: de competentiemethodielijst voor kinderen van vier tot zes jaar en de lijst voor kinderen van zes tot twaalf jaar. Elke lijst bestaat ujit 42 sociaal-emotionele competenties. Ook zijn korte en lange hulpteksten bijgevoegd en handelingswijzers voor alle competenties. Ook in dit boek zijn opgenomen: het probleemstellingsformulier, een formulier om een sociaal-emotionele kwestie kort en bondig in kaart te brengen, en het uitsprakenformulier dat gebruikt wordt bij de uitsprakenmethodiek.


Book
Edushock : breinoptimizer voor leren in de toekomst
Authors: --- ---
ISBN: 9789077432501 Year: 2011 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een praktische gids voor meer plezier en passie in levenslang leren. Oproep tot innovatie en creativiteit in het onderwijs. Ga mee in de choquerende trends die het onderwijs drastisch zullen veranderen. Lees hoe je als leerkracht evolueert van 'go with the flow' naar 'make the flow'. Een schat aan praktijkvoorbeelden, concrete tips en levensechte cases voor leerkrachten én studenten. Edushock neemt je mee in een razend leeravontuur. Twintig tweets uit een denkbeeldige toekomst leggen choquerende trends bloot die de wereld de komende jaren drastisch zullen veranderen. Die trends worden geïllustreerd met een fictief toekomstverhaal. Edushock is een zapboek dat oproept tot meer creativiteit en innovatie in het onderwijs. Het is compleet met concrete tips voor leerkrachten, leerlingen en beleidsmakers. Bron : http://www.boekenbank.be


Book
Wegwijzer wetenschappelijk werk : bronnen voor papers en verhandelingen in de bedrijfseconomie
Authors: --- ---
ISBN: 902096349X 9789020963496 Year: 2006 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit werk, een geslaagd initiatief van de opleiding Handelswetenschappen van de Hogeschool Gent, brengen professoren hun ervaringen samen met het opstarten van wetenschappelijk werk. Het geeft een antwoord op vragen als: hoe dient een onderwerp op een wetenschappelijk verantwoorde manier aangepakt te worden en waar vinden studenten de gepaste literatuur? Een eerste deel behandelt fundamentele informatievaardigheden. Het tweede, grootste deel beschrijft de inhoud, werkinstrumenten en voorbeelden voor niet minder dan vierentwintig onderzoeksgebieden, uit de 'core business' van studenten in de handelswetenschappen, maar ook hulpwetenschappen als communicatie, geschiedenis, politieke wetenschappen etc. De disciplines zijn alfabetisch gerangschikt en worden op gelijke voet behandeld. Misschien verdient een meer systematische aanpak de voorkeur. Een derde deel reikt bronnen voor taalhulp aan. Dit werk is vooral zeer nuttig voor studenten op mastersniveau en biedt ook interessant materiaal voor docenten. Het boek bevat een nuttige index. Vaak wordt de letter wel heel klein en de layout is niet erg geslaagd.

Keywords

Bronnengids; bedrijfskunde. --- Bronnengidsen --- Handelswetenschappen --- Informatievaardigheden. --- Literatuuronderzoek --- Literatuuronderzoek. --- Online literatuuronderzoek. --- Schrijven. --- Scriptie. --- Wetenschappelijk onderzoek. --- Economie en handel. --- Onderwijs. --- Bedrijfskunde. --- Science --- teksten schrijven --- wetenschappelijk onderzoek --- Business economics --- Planning (firm) --- IR (information retrieval) --- Information retrieval --- Didactics of sciences --- Didactics of economy --- bedrijfseconomie --- 001.891 --- 460 Economie --- 001 --- 025.5 --- 372.833 --- 372.85 --- 65 --- 450.8 --- informatievaardigheden --- scripties --- bedrijfskunde --- didactiek --- economie --- hoger onderwijs --- informatieonderzoek --- 02 --- Informatievaardigheden --- 001 )* Wetenschappelijke onderzoeksmethoden --- informatievaardigheid --- kritisch lezen --- scriptie --- academisch rapporteren --- communicatie, schriftelijk --- informatie, zoekmethode --- maatschappijwetenschappen, methoden --- 003 --- E06071.jpg --- Onderwijs --- Schrijven ; leermiddelen --- 001.891 Wetenschappelijk onderzoek. Research. Onderzoekmethoden --- Wetenschappelijk onderzoek. Research. Onderzoekmethoden --- Wetenschap --- Didactiek van de economie --- Didactiek van de wetenschappen --- Bedrijfseconomie --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- inlichtingenwerk --- Methodologie --- Bronnen --- Literatuuroverzicht --- Bron --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting

Publication manual of the American Psychological Association
Author:
ISBN: 9781433805615 1433805618 1433805596 1433805626 9781433805592 9781433805622 Year: 2009 Publisher: Washington (D.C.) American Psychological Association

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Psychology --- Social sciences --- Psychological literature --- Social science literature --- Authorship --- Publishing --- Naslagwerken --- Publicatienormen. --- publicatienormen. --- Bronvermelding. --- Academische teksten --- Bibliografische referenties. --- Elektronische bronnen --- Rapporten --- Research --- Scripties. --- Engelse taal --- stijl. --- bibliografische referenties. --- Engelse taal. --- handboeken. --- Psychologie --- Rédaction de rapports, notes et comptes rendus --- Art d'écrire --- schrijven --- Science --- zakelijk schrijven --- writing [processes] --- 002 --- Citeren --- Refereren --- APA-normen --- APA --- 001.818 --- Documentatie : refereren --- Wetenschappelijke tekst : schrijven --- 001.81 --- 450.8 --- APA (American Psychological Association) --- citeren en refereren --- literatuurstudie --- 031 --- citeren --- informatievaardigheden --- rapporteren --- refereren --- #SBIB:02G --- #SBIB:303H0 --- #KVHA:Schrijfvaardigheid; Engels --- #KVHA:Stijlboek; Engels --- #KVHA:Stijlboek; psychologie --- #KVHA:Taalzuivering; Engels --- #KVHB:APA-regels --- #KVHB:Bibliografische referenties --- #KVHB:Kantoor TP --- 001.891 --- 159.9.078 --- 159.9.078 Instrumentarium van het psychologisch onderzoek --- Instrumentarium van het psychologisch onderzoek --- 001.81 Techniek van de intellectuele arbeid --- Techniek van de intellectuele arbeid --- 001.891 Wetenschappelijk onderzoek. Research. Onderzoekmethoden --- Wetenschappelijk onderzoek. Research. Onderzoekmethoden --- Behavioral sciences --- Human sciences --- Sciences, Social --- Social science --- Social studies --- Civilization --- Psychology literature --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- Methodiek van het studeren --- informatie en documentatie --- Bibliotheekwezen --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Rédaction de rapports, notes et comptes rendus. --- Art d'écrire. --- Rapporteren --- American Psychological Association --- Onderzoek --- Wetenschappelijk onderzoek --- #KVHA:Teksttypologie --- #KVHA:APA-regels --- #KVHA:Citeren --- Natuurwetenschappen --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Stijl. --- Handboeken. --- Onderzoek (wetenschap) --- Psychology - Authorship - Style manuals --- Social sciences - Authorship - Style manuals --- Psychological literature - Publishing - Handbooks, manuals, etc. --- Social science literature - Publishing - Handbooks, manuals, etc.

Listing 1 - 9 of 9
Sort by